Sabies que hi ha un estadi que funciona amb bateries de cotxe elèctric?

Sabies que hi ha un estadi que funciona amb bateries de cotxe elèctric?

L’Amsterdam ArenA és un dels grans estadis que hi ha a Europa: amb 54.000 seients, ha sigut l’escenari de grans esdeveniments, i recentment ha passat per tota una sèrie de renovacions per fer-lo energèticament més eficient abans que prengui el nom oficial de Johan Cruyff Arena. Entre aquestes mesures, s’hi ha instal·lat un sistema basat en 280 bateries usades de Nissan Leaf – sí, del mateix Nissan Leaf que corre pels carrers – com a suport energètic. Això fa que els generadors dièsel ja no siguin necessaris en aquest temple del futbol i, el que encara ho fa més interessant, que l’estadi també serveixi com un distribuïdor d’electricitat quan aquesta energia emmagatzemada no s’està fent servir.

I sí. Ho heu llegit bé: les 280 bateries que es fan servir són de segona mà.

Això es deu perquè els cotxes elèctrics cada cop tenen més autonomia, per exemple: amb una sola càrrega completa el Renault Zoe pot córrer uns 400kms, quan només fa uns anys l’autonomia era bastant més limitada. Però les bateries no només duren més a la carretera, sinó que la seva vida útil com a tal es pot allargar fins i tot després de fer la seva feina en un vehicle elèctric, com a magatzem d’energia elèctrica d’ús domèstic. O per un estadi!

De fet, a part de les bateries per l’Amsterdam ArenA, Eaton i Nissan també han desenvolupat els sistemes de bateries domèstiques xStorage, que emmagatzemen energia provinent de fonts renovables, com la solar, per fer-la servir a casa o per carregar el cotxe.

És òbvi que els fabricants saben que el cotxe elèctric és un canvi molt més gran que no pas un simple pas de canviar de combustible, sinó que també significa una revolució profunda en les nostres vides i la manera que tenim de consumir electricitat. Només una mostra: us imagineu que podeu tenir electricitat a casa durant una apagada general de tot el barri gràcies a la bateria del vostre cotxe? És més, us imagineu que podeu vendre aquesta energia emmagatzemada a la xarxa? Això últim s’anomena V2G (Vehicle to Grid) i Nissan i Endesa ja fa un parell d’anys que ho estan desenvolupant.

De mitjana un cotxe particular passa el 90% del seu temps estacionat, i d’aquest 90% la majoria del temps ho fa en un estacionament privat. I si l’Amsterdam ArenA té 280 bateries per 54.000 persones, què no pot fer la bateria del cotxe elèctric per una casa? Mirem-ho d’aquesta manera: Durant la nit és quan hi ha menys demanda d’energia, i per tant el preu del Kw/h és més baix. És el millor moment per fer una càrrega lenta al cotxe, ja que de mitjana necessita unes 8 hores. Però si pel matí no agafem el cotxe, encara el podem mantenir endollat a la corrent i fer servir la càrrega durant l’hora punta de demanda d’energia i així poder estalviar. Ah! a més a més, recordem que hi ha tarifes especials per poder carregar els cotxes elèctrics. És més, si no fessim servir la càrrega podríem vendre l’electricitat a la xarxa.

Cal tenir en compte també que a l’hora de fer servir el cotxe, és molt més barat fer-ne córrer un d’elèctric que un que vagi amb combustible convencional. Fem la comparació entre el Volkswagen Golf i el seu germà electrificat: el primer gasta en carretera uns 4 litres cada 100kms, mentre que el e-Golf té un consum de 12,7kWh/100kms. Si fem cas d’aquesta eina, podem veure que el cost per km de la versió elèctrica és irrisori, mentre que amb el Golf a gasolina notaríem el preu del combustible.

Si un estadi fa servir les bateries de cotxes elèctrics per abastir-se, imagina com deu ser tenir tot el cotxe elèctric!

A Live Barcelona t’ajudem a saber com un cotxe elèctric pot ajudar-te a estalviar. Clica aquí per saber-ne més.

Close Menu