Les principals novetats en mobilitat sostenible del Mobile World Congress 2019 a examen
Novedades mobile world congress seat minimo coche electrico

Les principals novetats en mobilitat sostenible del Mobile World Congress 2019 a examen

Seat respon amb escreix al repte que planteja el transport a les ciutats del futur


Al Mobile World Congress, l’esdeveniment tecnològic més important del país, el sector automotriu va cobrant cada vegada més protagonisme. Moltes són les marques que es serveixen d’aquesta fira com a plataforma mundial per al llançament de les seves novetats. No parlem únicament de solucions de connectivitat 5G o de conducció intel·ligent; també de notables aportacions a la mobilitat sostenible, especialment en entorns urbans. Analitzem, doncs, les propostes més significatives que ha ofert aquesta edició:

Seat Minimó, lideratge en desplaçaments urbans 100% elèctrics


L’automobilística jugava a casa, i en una ciutat com Barcelona. Així que va aprofitar el certamen per a mostrar al món que és una de les empreses que més està apostant per la circulació sostenible i que “aquesta serà una de les seves senyals d’identitat”, sosté Miguel Morales, especialista en producte automobilístic de motor.es. I la marca va irrompre al Mobile World Congress amb el Seat Minimó, un biplaça 100% elèctric, amb bateria intercanviable i 100 quilòmetres d’autonomia amb una sola càrrega. Es tracta del primer sistema de mobilitat urbana totalment net que la firma ha desenvolupat amb la finalitat de reduir els costos del ‘carsharing’, entre altres solucions que ens expliquen i amplien des del departament de comunicació corporativa de Seat.

Encara un prototip, el Minimó mesura 2,5 metres de llarg i 1,24 d’ample. Amb aquest microvehicle, “es reduiria la petjada de cotxes, a més d’alliberar espai, ja que es pot aparcar en els estacionaments de motos”, assegura Daniel Martínez. “Per als usuaris de moto oferim una cabina totalment tancada i una posició segura de conducció”, prossegueix. “I per a les empreses de ‘carsharing’ (a Barcelona no existeix cap des de la desaparició d’Avancar), el Minimó reduiria els costos operatius en un 50% gràcies al sistema de ‘battery swap’ (que permet canviar les bateries de l’automòbil en uns minuts, en lloc de portar-lo a un centre de càrrega)”, remata Martínez.

 

‘L’última milla’ i la micromobilitat


El periodista Miguel Morales ens explica una altra necessitat que soluciona el nou model de Seat: “D’entrada, resol el que es coneix com ‘l’última milla’, els últims metres cap a la destinació final, el ‘porta a porta’ sostenible -atès que el trànsit es restringirà- tant en el transport i la logística com en el trànsit individual a les ciutats”. És el que també es coneix com ‘micromobilitat’ (recorreguts per sota dels 10 quilòmetres) i que, segons el president de Seat, Luca De Meo, representa avui el 60% dels trajectes a les urbs. En definitiva, “Seat és el buc insígnia de la micromobilitat del grup VW”, assevera Morales. I Barcelona, donades les circumstàncies, té una necessitat de producte i l’automobilística ho ha tingut molt en compte. És un negoci amb un gran potencial.

D’altra banda, De Meo va apuntar: “Seat està en la millor posició per a liderar aquesta estratègia. Primer, perquè ens trobem en un entorn metropolità com Barcelona, i segon, perquè la ciutat té una gran tradició en el disseny i en la producció de les dues rodes”.

Xiaomi i la bicicleta elèctrica plegable


La companyia xinesa ha irromput amb força en el mercat espanyol gràcies als seus telèfons mòbils, però resulta que a més a més fabrica fins a arrosseres, passant per ordinadors i un munt de ‘gadgets’ bastant curiosos. Uns 2.000 aparells intel·ligents, d’acord amb les dades de l’empresa. No obstant això, en la seva segona participació en la fira tecnològica de Barcelona, el producte estrella de Xiaomi ha estat la seva bicicleta elèctrica plegable per a moure’s per la ciutat, una altra de les novetats aplaudides. 

Fa ja tres anys que es va donar a conèixer a la Xina i podria arribar aquest mateix any a Europa. Consta d’un motor de 250 W i compta amb una autonomia de fins a 45 quilòmetres en una sola càrrega. “Es tracta d’una bici 100% elèctrica amb un motor capaç d’assistir al conductor en qualsevol pendent”, constata Morales. A més, continua l’expert, “l’autonomia doblega a la del patinet”. Malgrat que aquesta ‘e-bike’ urbana no és un invent absolutament capdavanter en el mercat, “és molt difícil competir amb ella en qualitat-preu (a penes costa 400 €)”, diu Morales. 

Vegem què diu Xiaomi sobre el seu producte. “La nostra bicicleta cobreix, principalment, dues necessitats: d’una banda, es tracta d’una alternativa de mobilitat per a aquells usuaris que busquen un mètode de transport ecològic, individual, intel·ligent i assequible per a distàncies curtes i mitjanes. Per una altra, representa un estil de vida saludable i compromès amb el medi ambient”.

Mercedes-Benz i el seu primer vehicle SUV totalment electrificat


Finalment, cal destacar la presència en el Mobile World Congress’19 del Mercedes EQC, el SUV (vehicle utilitari esportiu) elèctric de la casa alemanya. Encara que ja es va presentar en societat a finals de l’any passat, la marca de l’estrella ha volgut estar a Barcelona amb la finalitat de reivindicar -a l’altre costat de l’atlàntic- les seves intencions de deixar una petjada sòlida en el mercat automotriu sostenible. Es tracta del primer vehicle 100% electrificat de Mercedes, que té previst arribar al mercat a mitjans del 2019. Gràcies a la bateria de 80 kWh, posseeix una autonomia superior als 450 quilòmetres. A més, els seus dos motors ofereixen una potència que supera els 400 CV. Aquests cotxes, subratlla Morales, suposen un estalvi a mitjà i llarg termini: “les zones blaves no es paguen; les càrregues són gratuïtes; omplir el dipòsit també ho és; i no es paguen peatges”. 

Tal com asseguren Miguel Morales i Faconauto, el cotxe elèctric de Mercedes arriba, pressionat per Tesla, per a ocupar una posició predominant en el segment emergent dels vehicles de luxe propulsats amb energies netes. 

Al cap i a la fi, l’hora de la veritat de la mobilitat sostenible i urbana ja ha arribat i s’ha assentat amb fermesa. Tant els fabricants com els conductors estan veient que el cotxe ecològic del futur serà elèctric (i connectat). O no serà.

Close Menu