La Declaració d’Stuttgart: tres missatges d’esperança, de raons i d’acció

La Declaració d’Stuttgart: tres missatges d’esperança, de raons i d’acció

Ja fa trenta anys que fabricants de cotxes, experts i acadèmics, usuaris i gestors públics, entre molts d’altres entesos, es reuneixen cada any, per discutir de quines maneres es pot promoure la utilització del cotxe elèctric. Enguany l’ ‘EVS30 – Electric Vehicle Symposium’ s’ha celebrat a Stuttgart, un dels llocs clau per l’automoció a nivell mundial, ja que és on Gottlieb Daimler va néixer i va fabricar-hi el seu primer cotxe, i on hi va establir la seva indústria. I per celebrar aquest 30è aniversari també s’ha redactat el que s’anomena la ‘Declaració de Stuttgart 2017’, que porta per títol” La nova i neta era de la mobilitat”.
Aquest manifest es vol dirigir sobretot als líders mundials que assistiran a la Conferència de la ONU pel Canvi Climàtic a que es farà a Bonn del 6 al 17 de novembre d’enguany i té tres parts diferenciades.
En primer lloc, al manifest s’hi escriu un “missatge d’esperança” per poder mitigar els efectes del canvi climàtic, degut als avantatges que pot portar l’electrificació del parc mòbil i es basa en que hi ha el potencial suficient per portar la fabricació dels cotxes elèctrics a gran escala.
Un altre missatge esperançador és que la indústria de l’automòbil té la voluntat per passar de produir vehicles amb motors de combustió interna a augmentar progressivament la seva quota de producció de vehicles elèctrics, que necessitaran molta menys energia que un vehicle convencional per fer funcionar el seu tren motriu (entre un 50 i un 80% menys, degut principalment a l’eficiència del motor elèctric).
Una altra fortalesa del cotxe elèctric que esmenta el manifest és la possibilitat de connectar la bateria del cotxe elèctric a la xarxa, ja que això repercutirà en un millor ús de l’electricitat i de regulació de la xarxa elèctrica, regulant la producció d’energia i les despeses econòmiques i ambientals derivades. També el manifest recalca el fet de que els conductors de cotxes elèctrics són més oberts a instal·lar-se panells solars a les seves cases.
En segon lloc, la declaració vol donar raons per les que val la pena apostar pel vehicle elèctric, començant per les millores de les bateries. A mesura que vagi avançant la tecnologia es faran bateries més potents i de més capacitat i el seu preu anirà baixant, degut a l’economia de mercat, i aquestes bateries cada cop tindran un cicle de vida més llarg. Al manifest es deixa clar que avui en dia les emissions globals de CO2 d’un cotxe elèctric poden ser 13 vegades inferiors en comparació amb un convencional.
L’electrificació només té efectes positius i cap efecte colateral no desitjat. Tot i les necessitats materials o mineres per a la construcció i manteniment del VE en comparació amb les d’un convencional, el primer sempre surt guanyant.
Pel que fa les estacions de càrrega, la declaració diu que la part més gran de la inversió en recàrrega ja l’estan fent actors comercials i privats, ja que el negoci de les ‘electrolineres’ és una infraestructura bàsica pels Vehicles Elèctrics, i també les companyies elèctriques estan fent productes específics per usuaris de cotxes elèctrics, assegurant la viabilitat econòmica de les instal·lacions vinculades particulars.
El manifest tanca el punt de les raons dient que el pas a l’electrificació és un carrer d’un sol sentit, ja que les persones que fan el canvi al cotxe elèctric no es veuen disposades a tornar a fer servir un cotxe convencional, i que la seva adquisició s’ha convertit en un símbol d’un estatus social acomodat.
El tercer i últim punt de la declaració té a veure amb les accions polítiques que poden aplicar els governants per tal que hi hagi una demanda més gran de Vehicles Elèctrics, així com també per poder facilitar-ne la seva producció, com una política d’incentius per part de les administracions.
Tot i això, els signataris també avisen que les conseqüències de quedar-se enrere quan la disrupció del Vehicle elèctric colpegi fort poden ser “brutals” per aquella regió que no s’hagi actualitzat, i aconsella que es recopili coneixement per poder-lo fer servir.
La clau de l’èxit del vehicle elèctric, s’assegura en la declaració, és que la producció de VE s’incrementi i que les seves vendes siguin permanents. No s’aconsella una direcció política concreta per fer-ho, ja que “polítiques molt diferents han obtingut resultats igual de bons en el passat”, però també es demana que en aquesta cursa no es facin trampes, i esmenta la manipulació dels tests d’emissions de cotxes.
Finalment, es recalca la importància de que hi hagi una retroalimentació entre les vendes de cotxes elèctrics i l’R+I, com a motors acceleradors del canvi.
El manifest acaba dient que “la producció a gran escala de vehicles elèctrics i dels seus ecosistemes components i serveis comença ara.”

Close Menu