Entrevista amb Heike Barlag, coordinadora del projecte europeu Green eMotion

1) Què fa el projecte Green eMotion? Quin és el seu propòsit?

El projecte Green eMotion és part de la European Green Cars Initiative (EGCI), que va ser llançada en el marc del Pla Europeu de Recuperació Econòmica. Es compatible amb la fita dels ambiciosos objectius climàtics de la UE, tals com la reducció de les emissions de CO2 del sector del transport. El principal objectiu de Green eMotion és la preparació del mercat europeu de masses per a l’electromobilitat. Els principals passos són:

  • Basar-se en la tasca de projectes existents i altres iniciatives relacionades amb la mobilitat elèctrica per tal d’oferir interoperabilitat a escala europea per als conductors de vehicles elèctrics.
  • Connectar amplies zones d’Europa per tal de permetre l’accés del mercat de la mobilitat elèctrica als usuaris i proveïdors de serveis d’implementació.
  • Treballar sobre les normes per tal de permetre una experiència d’usuari còmoda en l’ús de vehicles elèctrics. Elaborar directrius de política sobre els factors d’èxit i els obstacles per al desenvolupament futur de l’electromobilitat, en especial, a les ciutats.
  • Investigar els models de negoci emergents per l’electromobilitat: els anàlisis de costos i beneficis avaluen les potencials oportunitats de negoci en mobilitat elèctrica.

2) Quins són els darrers avenços aconseguits pel projecte?

Green eMotion, és el projecte líder finançat per la UE. Mitjançant la combinació del coneixement de 43 socis de diferents grups, Green eMotion ja ha obtingut bons resultats en els següents aspectes:

  • Millora en la normalització: destacant les “noves” necessitats urgents i la lluita contra elles
    La normalització és la clau per un sistema d’electromobilitat interoperable: així permetrà la conducció pràctica amb vehicles elèctrics a Europa, crear nous negocis i fer arribar inversions resistents al futur. Green eMotion es centra en els treballs de normalització en matèria d’identificadors i d’interfàcies dels sistemes TIC, per tal de permetre una comunicació fluida independentment dels fabricants per tal de garantir una competència oberta. Juntament amb altres actors del mercat, Green eMotion va iniciar el “eMI3” Group (40 participants que cobreixen Àsia, Europa i Amèrica) per tal de definir uns estàndards de la indústria per a les interfàcies i els ID d’usuaris per a una comunicació senzilla entre els diferents sistemes TIC.
  • Desenvolupament d’un mercat com una plataforma de serveis comú i innovadora: el roaming d’Europa i altres serveis que connecten els agents del mercat amb l’electromobilitat
    El mercat de Green eMotion com plataforma B2B connecta àmplies zones d’Europa que permeten l’accés al mercat de l’electromobilitat per als usuaris i proveïdors de serveis. Els usuaris obtenen fàcil accés a la infraestructura de càrrega independentment de l’operador de l’equip. Els proveïdors poden oferir els seus serveis a tots els participants al mercat.

El centre d’informació del mercat està en funcionament des d’agost de 2012, i la integració dels socis als projectes que utilitzen els serveis habilitats, en curs. Les primeres demos regionals de Green eMotion ja han tingut lloc. L’arquitectura oberta del sistema TIC i les interf?cies estandarditzades i objectes de negocis permeten a tots els participants del mercat desenvolupar i oferir serveis d’acord als seus models de negocis. Si altres operadors de mercat segueixen l’arquitectura publicada, l’oferta de serveis als diferents sistemes s’habilita donant lloc a una major competència.

  • Informes tècnics i recomanacions de política: lliçons apreses a l’aplicació pràctica de l’electromobilitat
    Els informes i les recomanacions van ser desenvolupades amb el mercat de masses per a l’electromobilitat en ment. Les recomanacions i normes descriuen obstacles trobats pels socis del projecte en el procés d’elaboració de la política de mobilitat elèctrica, així com els factors que van fer exitosos alguns dels projectes d’electromobilitat. Així inclou incentius financers i no financers, qüestions de la infraestructura del vehicle elèctric i també l’entorn polític. Informes tècnics cobreixen l’àrea de planificació de la infraestructura als diferents nivells de tensió per al funcionament dels vehicles elèctrics en la flota.
  • Àmplia quantitat de dades valuoses sobre electromobilitat: els patrons d’ús, l’impacte ambiental (per exemple CO2), etc.
    Green eMotion executa un ampli programa de recopilació de dades en les 10 regions demos que realitzen el seguiment de 600 cotxes elèctrics i 1.800 punts de recàrrega. Un 85% dels cotxes elèctrics i el 70% dels punts de recàrrega proporcionen informació dinàmica. Aquestes dades dinàmiques són utilitzades pels equips de Green eMotion per generar resultats en un futur pròxim. Altres projectes europeus de mobilitat externs inclouen la recopilació de dades, així que els resultats seran comparats amb els de Green eMotion. Aquí tens alguns, com per exemple: la distància mitjana entre recàrregues de vehicles elèctrics és de 37 quilòmetres, en canvi, el 75% dels usuaris recorren una distància de fins a 51 km. La distància màxima recorreguda entre recàrregues ha estat de 145 quilòmetres. El nivell mig de la bateria quan s’inicia un procés de recàrrega és del 65%, el que significa que la majoria dels conductors de vehicles elèctrics recarreguen els seus vehicles sense esgotar la bateria. Fins ara, els conductors han recorregut més de 65.000 quilòmetres, estalviant més de 60 tones de CO2 (es publicarà pròximament).

3) A quines dificultats ha de fer front Green eMotion en el seu dia a dia?

Green eMotion apunta a solucions de consens per a l’electromobilitat a Europa. Així a vegades és un gran repte. Des de la qüestió dels endolls fins a les diferents configuracions legals en els països europeus, ens enfrontem a problemes molt polítics com, per exemple, diferents normes d’estacionament, requisits mercantils de l’energia o de diferents configuracions legals que afecten als models de negoci. és per això que és difícil arribar a polítiques i recomanacions vàlides per a tota Europa. Un altre tema amb el que ens vam trobar a l’inici del projecte Green eMotion és el diferent és de les mateixes terminologies. Per aquest motiu, en una etapa inicial del nostre projecte, es va crear un glossari, que està disponible a la web de Green eMotion (www.greenemotion – project.eu). Per tal d’obtenir una solució consensuada de les normes relatives als sistemes de TIC d’electromobilitat, Green eMotion ha iniciat amb molts altres actors del mercat del “eMI3” Group definició dels estàndards de la indústria para las interfàcies i els ID d’usuari per a una comunicació fluida entre els diferents sistemes, com ja s’ha mencionat anteriorment.

4) El pròxim 21 de novembre, el Stakeholder Forum tindrà lloc a la Fira de Barcelona. Quin és el seu objectiu?

El Green eMotion Stakeholder Forum s’ha format amb la intenció de difondre els resultats i documents del projecte, així com per a donar als interessats externs l’oportunitat de connectar-se i interactuar amb els socis del projecte sobre mobilitat elèctrica més gran finançat per la UE. El fòrum més recent va tenir lloc els dies 24 i 25 de juny de 2013 a Brussel·les i va tenir més de 160 participacions durant els dos dies. Es va dur a terme juntament amb el projecte FREVUE com “Fòrum europeu de parts interessades en electromobilitat”. El públic venia d’una extensa varietat de sectors, incloent el govern, municipis, empreses de serveis, fabricants d’equips originals, instituts d’investigació i associacions. La gran majoria dels participants van qualificar la reunió d’excel·lent o molt bona.
La pròxima reunió del fòrum es celebrarà a Barcelona el 21 de novembre, el dia després de l’EVS27.

5) Què li transmet el futur dels vehicles elèctrics?

Ho veurem amb l’arribada dels pròxims models (Renault Zoe, Nissan Lead +. BMW i3, etc.) la primera onada cap a un mercat d’electromobilitat de masses. D’alguna manera així és comparable a l’evolució del mercat de telefonia mòbil, on els primers productes es van vendre per més de 3.000 $. Arribant al públic objectiu d’early-adopters, podem obtenir un gran nombre de cotxes elèctrics a les carreteres europees.

Close Menu