Entrevista a Nicholas Brooke, president del Hong Kong Science & Technology Parks Corporation

Quina és la funció del parc científic i tecnològic de Hong Kong

Liderem la innovació i la tecnologia a Hong Kong. El que hem fet és construir un parc tecnològic, crear una infraestructura que aculli i serveixi de recolzament a la innovació i tecnologia a Hong Kong. Al parc hi ha unes 400 empreses i uns 10.000 científics i enginyers, tots amb el mateix objectiu: comercialitzar bones idees i convertir-les en aplicacions rentables.

Per què es va escollir Barcelona com a ciutat model pel campus sobre Hong Kong com a ciutat intel·ligent?

Estem convençuts de que tenim molt en comú amb Barcelona. Ambdues són centres d’innovació, centres de creativitat i sabem que existeix una gran comunitat de mitjanes i petites empreses a Barcelona que volen expandir les seves operacions i activitats a Àsia de la mateixa manera que estem convençuts de que el parc científic de Hong Kong es convertirà en la plataforma ideal per dotar a aquestes empreses d’una via d’accés a les oportunitats existents a Àsia.

En què consisteix el programa d’aterratge i incubació a Hong Kong per les start-up catalanes?

Bàsicament es tracta de proporcionar a aquestes empreses un lloc on “aterrar”. No hi ha res pitjor que aterrar a una ciutat desconeguda, un entorn que no coneixem i passar les hores a una habitació d’hotel sense saber amb qui contactar o què fer. Nosaltres facilitem una base en el parc científic: van directament al parc científic i tenen accés a totes les empreses del parc, a moltíssima gent amb una manera semblant de pensar i que tenen la mateixa ambició de comercialitzar tecnologia i innovació. El programa d’aterratge suau els ofereix una base sobre la qual assentar-se d’immediat i un lloc que les acull en el si d’una família dedicada a la tecnologia i la innovació.

Com ajuda Hong Kong a les empreses catalanes instal·lades al parc?

Bàsicament, les acollim. Facilitem a aquestes empreses un lloc on començar. Més concretament, els hi podem presentar socis potencials, els podem ajudar a cercar oportunitats de negoci i els podem ajudar a entendre d’un mode més precís el mercat xinès. Vull dir que, és obvi que Xina és una oportunitat enorme per petites, mitjanes i també grans empreses i nosaltres podem ser els intermediaris que els hi facilitin l’accés.

Per una altra banda, què poden aportar-li a Hong Kong aquestes empreses catalanes?

Moltes de les nostres empreses desitgen fer negocis a Europa, especialment empreses de la Xina central. Volen crear relacions internacionals, volen tenir accés a oportunitats a Europa, amb la qual cosa contemplem un flux en dos sentits: empreses espanyoles i catalanes que vénen a Àsia, amb el parc com a base d’operacions; però també veiem a empreses xineses i de Hong Kong que venen a Barcelona i la utilitzen com a plataforma per les seves activitats a Europa.

Va tenir l’oportunitat de visitar Barcelona i conèixer de primera mà el projecte per potenciar la utilització de vehicles elèctrics a Barcelona, el que es coneix com “Live Barcelona”, què aconsellaria a la ciutat que fes?

En realitat no crec que es tracti de donar consells, crec que la ciutat ja està molt avançada respecte al que nosaltres volem aconseguir a Hong Kong: volem vehicles intel·ligents, volem un sistema de transport intel·ligent i, encara que el nostre transport públic sigui molt bo, hauríem de planificar-nos i imitar-vos en lo referent al que heu aconseguit amb la xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics i també en el número de vehicles eléctrics que tenen ja en servei. Per ara, a Hong Kong només tenim 200 vehicles elèctrics en funcionament. Hem comprat 2.000, però tan sols en circulen 200. És pel que crec que aneu per davant i hem d’aprendre de vosaltres.

Creu vostè que els vehicles elèctrics són la clau per al desenvolupament de les ciutats del futur?

Sense cap mena de dubte! Especialment quan es tracta d’una ciutat compacta, en la qual els mithans de transport estan orientats als vehicles elèctrics. Estic convençut de que és el model ideal de cara al futur, però també crec que no es tracta únicament dels vehicles elèctrics. A Hong Kong jo parlo – i es parla – sobre la mobilitat sostenible, amb la qual cosa no es tracta tan sols de com es desplacen les persones en vehicle, es tracta de com es desplacen a peu, ja que el peató és igual d’important, i es tracta de com s’aconsegueix connectar el peató amb el transport públic, i el transport públic amb les oficines, els comerços i les vivendes. Una solució integral és molt important per tal de seguir avançant.

Va tenir l’oportunitat de visitar Barcelona i conèixer de primera mà el projecte per potenciar la utilització de vehicles elèctrics a Barcelona, el que es coneix com Live Barcelona, que aconsellaria a la ciutat que fes?

En realitat no crec que es tracti de donar consells, crec que la ciutat ja està molt avançada respecte al que nosaltres volem aconseguir a Hong Kong: volem vehicles intel·ligents, volem un sistema de transport intel·ligent i, encara que el nostre transport públic sigui molt bo, hauríem de planificar-nos i imitar-vos en lo referent al que heu aconseguit amb la xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics i també en el número de vehicles elèctrics que tenen ja en servei. Per ara, a Hong Kong només tenim 200 vehicles elèctrics en funcionament. Hem comprat 2.000, però tan sols en circulen 200. És pel que crec que aneu per davant i hem d’aprendre de vosaltres.

Creu vostè que els vehicles elèctrics són la clau per al desenvolupament de les ciutats del futur?

Sense cap mena de dubte! Especialment quan es tracta d’una ciutat compacta, en la qual els mithans de transport estan orientats als vehicles elèctrics. Estic convençut de que és el model ideal de cara al futur, però també crec que no es tracta únicament dels vehicles elèctrics. A Hong Kong jo parlo – i es parla – sobre la mobilitat sostenible, amb la qual cosa no es tracta tan sols de com es desplacen les persones en vehicle, es tracta de com es desplacen a peu, ja que el peató és igual d’important, i es tracta de com s’aconsegueix connectar el peató amb el transport públic, i el transport públic amb les oficines, els comerços i les vivendes. Una solució integral és molt important per tal de seguir avançant.

Close Menu