Entrevista a Angel Aghili, director de l’EVS27

1) Aquests dies sestà celebrant a Barcelona la 27a edició del congrés més important sobre mobilitat elèctrica a nivell mundial. Com funciona el congrés i què podem trobar a nivell expositiu?

L’EVS27 té quatre parts importants: Congrés Científic, Disseminació de projectes, Exposició i Ride & Drive.

La part expositiva ha estat una part important durant els 26 EVS que s’han celebrat a totes les parts del món al llarg dels darrers 45 anys. En ella es busca atraure l’atenció del sector industrial en general i dels grans fabricants de cotxes en especial. Nissan és l’sponsor principal, amb una presentació i stand gran a la zona d’exposició. Renault i BMW, amb grans stands en aquesta zona, presenten els seus últims models de vehicles elèctrics, endollables híbrids. Després, deu països membres d’AVERE tenen pavellons a la zona d’exposició que representa la importància de la mobilitat elèctrica per als governs i “policy makers” del món. Quebec i Xina tenen presència en aquesta zona. També els fabricants de components i bateries, amb la seva última producció estan presents a la zona d’Exposició de l’EVS27. Per descomptat, AVERE i AVELE amb dos stands tenen presència activa presentant els seus projectes i socis. L’Ajuntament de Barcelona, com a part important de la ciutat, a més d’activitats ciutadanes que ha organitzat al llarg del passat cap de setmana, durant tots els dies de l’EVS tenen stand i presencia activa.

2) Quines novetats podrem veure a lEVS que no hem vist a anteriors congressos?

Les series de l’EVS van començar a celebrar-se cada 18 mesos i ho han seguit fent sense interrupcions des de l’any 1968 amb l’EVS1 a Phoenix (EUA). Cada celebració i cada EVS, lògicament, s’adapta al desenvolupament mundial del sector. A l’EVS27, amb 480 projectes realitzats només a Europa, per primer cop el Comitè Internacional del Programa (IPC de l’EVS27) va aprovar la separació de la secció Científica dels Projectes. Obrim dues sessions per a la difusió de projectes internacionals: sessions “Lecture” i “Dialogue”. Hem aconseguit, a més, el coneixement i suport oficial de la Unió Europea. Per tal de donar-li una importància històrica a la secció acadèmica de l’esdeveniment, l’EVS27, per primer cop després d’un any d’intercanvi d’idees, des d’AVERE hem aconseguit el suport tècnic de la societat científica més famosa del món: IEEE. Amb així, els professors de les universitats i científics del sector tenen la possibilitat de publicar els papers que presenten a l’EVS27 a la revista de l’IEEE.

3) Com creu que ajudaran aquest tipus desdeveniments en limpuls de la mobilitat elèctrica?

A les diferents parts de l’EVS27, participaran diferents i importants representants dels quatre actors del sector de la mobilitat elèctrica: els organismes governamentals, la indústria dels fabricants de cotxes, les companyies del sector energètic i els representants dels usuaris i associacions del sector. El contacte directe amb aquests quatre importants actors del sector facilitarà l’estudi, el diàleg i les preguntes i dubtes, entre elles aquesta pregunta clau del sector: Com i amb quins instruments podem crear un mercat massiu per als vehicles elèctrics i híbrids, PHEV o BEV al sector públic i privat? Una dada curiosa és que després de cada EVS el país amfitrió aconsegueix augmentar les xifres de vendes de forma significativa. Noruega, després de l’EVS24, Xina després de l’EVS25, EUA en general i Califòrnia en particular després de l’EVS26. Des d’AVELE i AVERE esperem que, malgrat la crisis econòmica a Espanya, després de l’EVS27 a Catalunya i, en particular a Barcelona, succeeixi el mateix que a Xina, Noruega o Califòrnia després dels EVS’s anteriors.

4) Quines creu que són les mesures més urgents que han de dur a terme els diferents països per promoure lús de vehicles elèctrics?

Després de tants anys d’experiència del sector gràcies al desenvolupament de les TIC, cada setmana a AVERE, a Brussel·les, tenim xifres i estudis de les Associacions membres de diferents països. D’aquesta manera podem compartir i distribuir experiències positives i negatives. Aprenem permanentment els uns dels altres. Després de l’EVS24, amb la participació del Príncep, ministres i molts “policy makers”, el govern de Noruega va prendre mesures molt concretes a favor del mercat de la mobilitat elèctrica sobre impostos, aparcaments i càrregues gratis a les zones cèntriques i públiques, línies d’autobusos que poden utilitzar tots els vehicles elèctrics, entre d’altres. Aquestes mesures han donat resultats molt positius i el mes passat la venda de vehicles elèctrics, híbrids endollables i híbrids va arribar al 15% de la venda total del país, quan a Espanya, de moment, només és del 0,06% de la matriculació total. El model de Noruega s’ensenyarà de forma massiva durant l’EVS27 a la zona d’exposició i en 3 importants presentacions de la part científica.

5) I, per últim, quin creu que serà el futur de la mobilitat elèctrica a ciutats europees i a Barcelona?

Des de WEVA, AVERE i AVELE estem convençuts de que no hi ha marxa enrere per al desenvolupament de la mobilitat elèctrica en general i a nivell mundial. Sense cap mena de dubte, al segle XXI no va passar el que ha passat tres cops a diferents èpoques al segle XX en mobilitat elèctrica. Xina amb 1.200 milions d’habitants, sense tenir petroli ni gas de forma significativa, fa dècades que va començar amb scooters, la producció massiva i després d’un EVS25, i durant aquests darrers 5 anys, tenen molts models de vehicles elèctrics en producció massiva, la majoria dels quals són per a ús propi. Els grans fabricants japonesos, també amb nou models d’híbrids endollables, són la seguretat de la no marxa enrere. Els set grans i famosos fabricants a EUA i Europa que durant anys s’han estat guanyant la confiança dels usuaris a nivell mundial, s’han compromís en que, a la primavera del 2014, els seus productes híbrids i endollables estaran al mercat. Aquests 7 famosos i prestigiosos fabricants són una altra garantia per al mercat de la mobilitat elèctrica al segle XXI.

Close Menu