Els cotxes elèctrics i híbrids endollables més venuts el 2018
Live_Barcelona_Movilidad_sostenible (2)

Els cotxes elèctrics i híbrids endollables més venuts el 2018

Les vendes de turismes electrificats pugen un 340% al llarg del any passat

 

Les xifres de vendes de cotxes al llarg de 2018 mostren que ha estat un molt bon any per a la mobilitat sostenible. I, especialment, per als cotxes elèctrics, híbrids o híbrids endollables. És cert que els conductors estan cada vegada més compromesos amb la protecció del medi ambient. Però també existeixen altres factors, com les restriccions al trànsit a les grans ciutats o l’increment del preu dels combustibles fòssils, que expliquen la demanda imparable d’aquest tipus de vehicles. Així doncs, la gran majoria de fabricants inclou models alternatius amb les etiquetes ECO o ZERO en els seus catàlegs. Si bé els híbrids van liderar les vendes el 2018 – amb 75.768 unitats respecte el total d’1.321.438 matriculacions, segons les dades d’ANFAC-, els elèctrics i els híbrids endollables -amb 11.809- han empès fort.

Vendes d’elèctrics i híbrids endollables a Catalunya el 2018

En referència a les matriculacions de cotxes elèctrics i híbrids endollables a Catalunya durant l’any anterior, les xifres que maneja ANFAC també són esperançadores, malgrat que són una mica sòbries encara. Si el 2017 es van vendre 1.611 unitats, el 2018 es van comercialitzar 1.794: l’increment ha estat de l’11%. Però si comparem els vehicles lliurats amb aquestes fonts d’energia al desembre de 2017 -149- amb els matriculats el mateix mes de 2018 -178-, el percentatge de creixement de vendes resulta ser del 19,5%. Del total de turismes -185.105- venuts a Catalunya l’any passat, 1.124 han estat elèctrics, mentre que els híbrids endollables han arribat a 702 vendes. De nou, per darrere dels híbrids convencionals no endollables (gasolina i dièsel), amb 12.256 lliuraments, i, en aquest cas, també, dels turismes a gas (GLP -gas liquat de petroli- i GNC -gas natural-), amb etiqueta ECO i amb 4.187 unitats venudes.

A continuació, exposem la llista dels models elèctrics i híbrids endollables més venuts a Espanya durant l’any passat:

 

El Top 5 de cotxes elèctrics

Marca

Model

Unitats

Quota elèctric

1

RENAULT

ZOE

           1.421   

23,18%

2

NISSAN

LEAF

           1.261   

20,57%

3

SMART

FORTWO

               761   

12,41%

4

SMART

FORFOUR

               698   

11,39%

5

BMW

i3

               533   

8,69%

 

Aquests vehicles de zero emissions, amb 6.131 unitats venudes el 2018, han vist créixer les seves vendes de manera vertiginosa: si al gener de 2018 es van matricular 315 cotxes d’aquest tipus, al desembre ho van fer 1.386. L’increment, en un sol any, ha estat del 340%, i respecte al total de vendes de cotxes electrificats el 2017, any en què es van lliurar   4.106 unitats, l’augment ha estat del 50%. Les xifres són, sens dubte, espectaculars. “Avui dia, el ritme d’introducció al mercat del turisme elèctric és 16 vegades més ràpid que l’híbrid convencional en els seus inicis”, afirma David Barrientos, manager de comunicació de Nissan. Per la seva part, el departament de màrqueting de Renault testifica que “malgrat l’escassa magnitud que l’elèctric representa al parc rodant, any rere any augmenten les matriculacions gràcies, en part, a l’àmplia gamma de cotxes que els fabricants de vehicles ofereixen”.

 

Cotxes 100% elèctrics amb una autonomia de 250 quilòmetres

L’autonomia d’aquests cotxes és potser el que més frena al comprador. Però cal dir que existeixen marques que, per preus assequibles, ofereixen ja fins a 250 quilòmetres. Barrientos prossegueix: “Els vehicles electrificats només representen un 0,9% de les vendes el 2018 a Espanya, quan altres països europeus ja s’aproximen al 3% (a Alemanya o França). I encara es troben lluny del paradigma del mercat eficient noruec, on les vendes d’elèctrics representen un 50%”. La tendència, d’acord amb les dades del directiu de Nissan, indica que el mercat del turisme elèctric continua creixent. “De fet, ja existeixen automòbils d’aquestes característiques liderant mercats a Europa. És el cas del Nissan LEAF a Noruega, el cotxe més venut allà”, assegura Barrientos.

El Top 5 de cotxes híbrids endollables

Marca

Model

Unitats

Quota híbrid endollable

1

MITSUBISHI

OUTLANDER

           1.157   

20,36%

2

KIA

NIRO

               830   

14,60%

3

MINI

MINI

               760   

13,37%

4

BMW

225

               467   

8,22%

5

HYUNDAI

IONIQ

               288   

5,07%

 

Al llarg de 2018 es van comercialitzar un total de 5.678 turismes híbrids endollables (aquells amb una autonomia completament elèctrica i homologada d’almenys 50 km). Tot i que aquest mercat és encara modest en comparació amb els híbrids, l’increment en matriculacions ha estat considerable: s’ha passat de 374 unitats venudes al gener a 831 al desembre, la qual cosa suposa un augment del 122%. Respecte al 2017, amb unes vendes totals de 3.342 unitats, l’increment ha estat gairebé del 70%. Cal tenir en compte, a més, que l’oferta d’aquest tipus de turismes prové de marques ‘premium’ i, per tant, aquests vehicles resulten més costosos. Segons Barrientos, “els automòbils amb mecànica híbrida endollable són la transició, el pas intermig cap a l’elèctric pur, que es consolidarà en dos o tres anys”.

De totes maneres, Renault informa que, d’acord amb el que va anunciar a la passada edició del Saló de París, pròximament es veuran “vehicles emblemàtics com els models Megane i Captur amb aquesta tecnologia alternativa” (a més, els models Clio, Megane i Captur seran comercialitzats com a híbrids no endollables). “Es tracta d’oferir al client un ventall de productes que encaixin amb les seves necessitats segons estratègies d’electrificació”, declaren des de la marca francesa.

Malgrat que les xifres de vendes d’híbrids endollables són bastant bones, cal subratllar que encara es troben darrere de les matriculacions de turismes 100% elèctrics. Parlem de 831 matriculacions davant 1.836 al desembre de 2018.

L’avanç del vehicle elèctric, imparable

“El vehicle elèctric avui dia és una realitat, i ho serà més a mesura que vagin desapareixent les ‘pors’ dels ciutadans al seu ús i a mesura que la infraestructura de recàrrega sigui més àmplia i permeti desplaçaments més llargs”, conclou Barrientos. Renault coincideix amb aquesta asseveració i amplia: “L’avanç de les energies netes és un procés imparable en el temps, encara que el seu desenvolupament depèn de diversos factors: 1) Una xarxa de càrrega que permeti solucions a l’usuari del turisme elèctric (infraestructura). 2) Ajudes governamentals, en forma de subvencions, a l’adquisició del cotxe electrificat. 3) Les economies d’escala i recerca de les diferents tecnologies haurien d’encaminar-se a un abaratiment dels costos i a un creixement de l’autonomia dels vehicles”.

 

Coexistència de totes les fonts d’energia disponible fins al 2050

D’altra banda, i segons l’enquesta recollida al XX Informe Global sobre Automoció (GAES, en les seves sigles en anglès) de la consultora KPMG, es preveu “una distribució bastant equitativa de la fabricació de vehicles elèctrics de bateria (30%), híbrids (25%), vehicles elèctrics de pila de combustible (23%) i motors de combustió interna (23%) per a l’any 2040 a nivell mundial. En referència a Espanya, ANFAC pronostica, fins al 2050, una coexistència de totes les fonts d’energia disponibles: “Les previsions de vendes del vehicle elèctric en el món apunten a un 25% de quota al 2023 i a un 50% al 2040”.

Close Menu