El patinet elèctric: una nova forma, individual i sostenible, de moure’s per la ciutat
Barcelona es la primera ciudad en regular el uso de patinete eléctrico

El patinet elèctric: una nova forma, individual i sostenible, de moure’s per la ciutat

Barcelona, ciutat pionera en regular els vehicles de mobilitat personal (VMP)

La mobilitat urbana ha canviat radicalment en els darrers anys. Després de triomfar als EEUU, el patinet elèctric ja forma part del paisatge mòbil de les grans ciutats europees. A elles han arribat com a solució a la micromobilitat (mitjans de transport destinats a recórrer distàncies curtes com, per exemple, les conegudes com “l’última milla”; és a dir, el trajecte que va des de la parada del bus o del metro fins a la destinació final). 

Aquest vehicle té multitud d’avantatges: és sostenible, estalvia temps, permet sortejar el trànsit, és econòmic (segons un estudi recent de la Fundació Mapfre, el cost d’utilització és d’uns 0,20 € per cada 100 km), és lleuger, no necessita aparcar-se, el seu volum facilita el seu transport i magatzematge, la seva conducció no requereix esforços físics i no precisa permisos de circulació. A més, en mancar de motor, els particulars no estan obligats a contractar una assegurança. 

 

Més de 20.000 patinets elèctrics a Espanya 


Tot apunta al fet que aquest artefacte conquistarà els nostres carrers. De fet, d’acord amb les dades de l’Associació d’Usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (AUVMP), a Espanya ja circulen més de 20.000 patinets elèctrics, sobretot a Barcelona, Madrid i València. I, tornant a les xifres de l’informe de Mapfre, mentre que les vendes d’aquests mitjans de transport van augmentar més d’un 20% a nivell estatal el 2017, a Europa, assegura la AUVMP, aquestes es dupliquen any rere any. 

Així doncs, amb el ràpid increment i la tendència creixent de l’ús dels VMP a Barcelona, la convivència d’aquests nous cicles de dues rodes amb la resta del parc mòbil i amb els vianants es va convertir en un assumpte prioritari a resoldre. Abans de caure en un possible caos circulatori i de seguretat viària -i atès que, avui dia, no existeix una legislació estatal sobre aquest tema; únicament una Instrucció de la DGT, però aquesta manca d’efectes legals-, l’Ajuntament va prendre mesures i el 2017 va llançar una ordenança pionera amb la finalitat de regular aquests vehicles. Mentrestant, la Direcció General de Tràfic continua treballant en una normativa més específica i completa des de finals de novembre de l’any passat.

Una normativa precursora i sense precedents 

Expliquem resumidament la normativa del Consistori que afecta als patinets elèctrics (excloem, per tant, els vehicles de més de dues rodes):

  • Classificació dels VMP


Vehicles elèctrics tipus A: lleugers i petits. S’inclouen els monocicles, els ‘hoverboards’ i tots aquells patinets elèctrics que no sobrepassin els 25 quilos de pes i no superin els 20 km/h.
Vehicles elèctrics tipus B: de 25 i 50 quilos de pes i amb una velocitat que no depassi els 30 km/h, com, per exemple, els anomenats ‘segways’.

  • Zones de circulació


Calçades zona 30: Els patinets tipus B no poden sobrepassar els 30 km/h. La tipologia A, només si funciona a més de 20 km/h (i, òbviament, a menys de 30 km/h). 
Voreres: La circulació no està permesa. 
Carrers amb plataforma única: Si la zona és exclusiva per a vianants, només pot circular el tipus A sense depassar els 10 km/h. I si en aquesta via està permesa la circulació de vehicles, també podrà passar el patinet de tipus B a un màxim de 20 km/h.
Carril bici a la vorera: Es permet la circulació dels tipus A i B, sempre que l’amplària ciclista ho admeti. Únicament es pot anar en el sentit senyalitzat i a no més de 10 km/h.
Carril bici a la calçada: Les normes són les mateixes que s’apliquen en el cas anterior, només que a un màxim de 30 km/h. 
Parcs: Als patinets A i B se’ls permet l’accés als parcs a menys de 10 km/h.

  • Altres normes i indicacions


Per a manejar patinets classe B és obligatori l’ús del casc a nivell particular, així com les llums o elements reflectors i el timbre.
No és possible escoltar música amb cap mena de cascos o auriculars. 
Per a circular en aquests VMP, el mínim d’edat són 16 anys.
Es prohibeix estacionar els VMP de tipus A i B en arbres, semàfors, bancs i altres elements del mobiliari urbà.

Qualsevol infracció d’aquestes normatives és sancionable amb 100, 200 o 500 € en funció de la seva gravetat. 

Els millors patinets elèctrics del mercat


Donada la proliferació d’aquests vehicles i de la multitud de models existents, us oferim una selecció dels millors patinets elèctrics del mercat de la mà de dos experts. 


Un és Francesc Llevat, gerent d’una de les tendes de referència a Barcelona, Solo Rueda, especialitzada en aquest mitjà de transport. Enginyer, va marxar a la Xina el 2012 a causa de la crisi. A Shenzen va descobrir el patinet i va veure clar quin era el horitzó pròxim quant a la mobilitat individual, urbana i sostenible. Anys després, en 2016, i amb un bagatge descomunal a la seva esquena, va tornar a la capital catalana per a obrir el negoci que ara regenta. 
Vegem, doncs, el seu rànquing:
1) El Dualtron Spider. Un patinet, “molt potent”, de doble motor de 1600W i amb una autonomia de 40 i 50 quilòmetres. Per la seva potència, diu Llevat, és molt lleuger: només pesa 19,5 kg. 
2) El Vankus Rocket. Un vehicle vigorós de 1000W. A destacar “el doble amortiment el doble fre”.
3) El Joyor X5S. Parlem d’un cicle de dues rodes de 500W i que pesa únicament 16 kg. I posseeix fins a 50 km d’autonomia, precisa l’expert. 
4) El Xiaomi Mijia 360. El supervendes. Resulta molt econòmic (costa uns 380 €), encara que cal tenir en compte que té poca potència per a aquelles persones que pesin més de 75 kg.
5) El Joyor Y10. Compta amb una gran autonomia, de fins a 100 km. 

Classificació dels patinets elèctrics segons públic i necessitats


D’altra banda, Juan Francisco Romero és el fundador de Patinete Eléctrico Shop, un comerç online de renom amb seu a Barcelona, encara que opera a tota Espanya. Igual que Llevat, també va fundar la seva botiga el 2016. Romero ens explica, en aquest cas, el seu ‘top3’, basat en diferents públics i necessitats:


1) L’E-Motion Advance 350W. El més venut a la seva botiga, a nivell general. Es tracta d’un patinet de gamma mitjana, amb la potència i autonomia suficients com per a recórrer la ciutat còmodament. “Plegable, lleuger i de qualitat”, subratlla. 
2) El Dynamic 500W. Aquest el recomana Romero per als usuaris que superin els 90 kg de pes, necessitin pujar pendents o que simplement busquin una mica superior a la versió anterior. 
3) L’ ICe Q5 2000W. Aquest model el sol adquirir un públic d’entre 30 i 40 anys, que posa més èmfasi en la velocitat i en la diversió. “Parlem ja d’un patinet d’alta gamma i amb grans prestacions”, sosté aquest especialista.

El nou Xiaomi

Finalment, cal destacar que Xiaomi, la marca xinesa el patinet elèctric de la qual (el M365) és el més venut a Espanya, va llançar a mitjans de febrer el Xiaomi Mi Scooter Pro. Aquest nou cicle de dues rodes supera a l’anterior model de la tecnològica amb un 64% més de capacitat de bateria. Pot aconseguir els 25km/h, pujar costes molt més pronunciades i compta amb fins a 45 km d’autonomia. De totes maneres, la bateria triga entre vuit i nou hores en carregar-se, gairebé el doble del temps que necessita el seu predecessor. La potència del motor és de 300W (enfront dels 250W del M365). Ja a la venda a la Xina, encara no hi ha plans anunciats per al seu desembarcament a Espanya.

Close Menu