El futur del vehicle elèctric passa per la recàrrega ràpida

L’aposta pel vehicle elèctric cada vegada està més present en els nostres municipis. Tant l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) com l’Ajuntament de la capital catalana s’han marcat que per a finals d’any, o principis del 2015, ja hi hagi prou punts de recàrrega ràpida per tot el territori, perquè no sigui un problema moure’s per la ciutat ni rodalia, amb un cotxe o una motocicleta d’aquest tipus. La majoria seran estacions cedides per Nissan que disposaran dels tres models d’endoll més utilitzats al mercat: dos d’europeus (Mennekes i CCS Combo) i un de japonès (ChadeMo), tot i que s’està estudiant, també, la opció d’estandardització. Es tracta de punts de recàrrega ràpida en què es podrà proveir en uns vint minuts i, durant els dos primers anys, de manera gratuïta.

Actualment el que trobem al territori català són punts de recàrrega lenta. Es compten més de 500 punts arreu de Catalunya, majoritàriament ubicats a l’AMB, que són d’iniciativa privada, pública i, en molts casos, mixta. Tenen endolls convencionals, que obliguen a estar proveint-se d’energia durant dues, tres o quatre hores, en el cas de les motocicletes, i fins a vuit hores per a cotxes.

El futur del vehicle elèctric passa per la recàrrega ràpida, que actualment hi és poc present. Barcelona, que ocupa la setena posició dins de les primeres ciutats del món en el rànquing de desenvolupament d’iniciatives en la mobilitat elèctrica, ja hi treballa. La nova xarxa urbana de punts de recàrrega i les similars de l’àrea metropolitana, que suposaran un cost de 750.000 euros finançats per l’ens supramunicipal i s’instal·laran en punts de gran trànsit. Aquest cost no inclou el de Barcelona ciutat, ja que l’Ajuntament aportarà 240.000 euros per fer les instal·lacions que ha acordat amb Nissan i per portar-hi el cablatge elèctric. L’administració local ja va decidir fa setmanes els llocs on s’instal·laran aquests punts de recàrrega. La major part s’instal·laran durant l’estiu que ve i quedaran per a més endavant els de Diagonal, passeig de Gràcia i Paral·lel, el calendari dels quals s’ha d’ajustar a les obres que s’estan duent a terme en aquestes avingudes. Aquestes noves instal·lacions se sumaran al punt de recàrrega ràpida que hi ha al parc del Mar, a la Vila Olímpica (tres endolls d’ús gratuït) i a la part alta de la Diagonal (amb només un endoll, ChadeMo, privat, de pagament).

A la resta de l’àrea metropolitana s’han d’acabar de formalitzar acords amb els ajuntaments, que han de cedir el sòl, però ja s’han decidit els sectors on s’instal·laran els punts de recàrrega. En tots aquests llocs s’utilitzarà la mateixa targeta d’usuari que en els punts de recàrrega de la ciutat de Barcelona. A la capital hi ha 262 punts d’ús públic i gratuït (uns 140 en superfície). Per utilitzar els de superfície cal la targeta blava que s’obté al Punt Live, l’oficina del vehicle elèctric, a la plaça Carles Pi i Sunyer. Fins al gener d’aquest 2014 s’havien expedit 422 targetes.

Totes les estacions seran de recàrrega ràpida, en format trio (pels tres endolls) i automàtic, és a dir, sense personal. Els punts de recàrrega del municipi de Barcelona seran propietat de l’Ajuntament. La resta seran de l’AMB. Cadascuna d’aquestes administracions convocarà aviat un concurs per a la instal·lació i el manteniment de la seva part de la xarxa de punts trio.

Ajuts i incentius

Un dels avantatges de la nova iniciativa és la gratuïtat de les zones verdes i blaves (amb limitació horària) o el 75% de bonificació de l’impost de circulació. A més, amb un vehicle elèctric es pot gaudir d’altres avantatges: bonificació del 40% als peatges d’accés a Barcelona (Vallvidrera i Sant Cugat); una acreditació per poder circular pel carril bus-VAO de la C-58 (en estudi els transports públics de la ciutat); entre d’altres.

En quan a dades, a dia d’avui, hi ha uns 1.000 vehicles elèctrics censats a Catalunya i uns 300 més de flotes municipals (neteja, enllumenat) a Barcelona, on també trobem circulant, en fase de proves, un autobús de TMB 100% elèctric.

Close Menu