DESMUNTANT ELS 2 PRINCIPALS MOTIUS QUE ENS FRENEN A L’HORA DE COMPRAR UN COTXE ELÈCTRIC

Si els cotxes elèctrics no contaminen, consumeixen només 2 euros per cada 100 Km, tenen gratuïtat en molts peatges i en totes les zones blaves i poden circular pels carrils VAO, per què encara hi ha conductors que no es passa a la mobilitat elèctrica? Sembla ser que, malgrat tots aquests avantatges, hi ha dos motius determinants que frenen els possibles compradors, nosaltres, volem desmuntar-los.

Quan ens plantegem comprar un vehicle nou, en el primer què ens fixem és en el preu. És cert que els vehicles elèctrics acostumen a ser més cars que els de combustibles fòssils. Però en realitat, que sigui aquest un motiu de pes a l’hora de descartar un vehicle zero emissions no està justificat en absolut. Tot el que ens estalviem mensualment amb un cotxe elèctric, justifica la diferencia de preu i, a la llarga, ens surt molt més a compte.

Posem per exemple que estem dubtant entre dos models amb una potència similar de cavalls. És a dir, entre un Golf Sport (26.650 euros amb unes quotes mensuals de 353,20 euros) i un e-Golf (35.000 euros amb unes mensualitats de 450 euros). Només amb el que ens estalviem en benzina cada mes, ja ens surten a compte els 100 euros de diferència en la quota. Mentre que el Golf Sport consumeix de mitjana 4,7 litres als 100 Km, que es tradueixen en uns 6 euros, l’e-Golf només consumeix 2 euros als 100Km. Si li sumem que la majoria de peatges i les zones blaves son gratuïts per als vehicles 100% elèctrics, l’estalvi es va incrementant. Tot això sense tenir en compte les ajudes per la compra ni les rebaixes en els impostos de matriculació i de circulació.

Desmunta’t el problema del preu, un altre fre a l’hora d’adquirir un cotxe elèctric pot ser l’autonomia del vehicle, encara que els nostres desplaçaments habituals no siguin superiors als 200 km i que la mitjana diària del nostre recorregut per anar a la feina estigui per sota dels 100 km. Que passa, doncs, si un dia volem fer un viatge llarg? La sensació que ens entra quan no podem arribar on vulguem amb el nostre cotxe s’anomena ‘ansietat per autonomia’, i aquest terme s’utilitza per definir un sentiment que en realitat no es correspon amb la nostra necessitat d’autonomia “real”. Però imaginem que realment volem/necessitem fer viatges llargs. En tot el continent europeu existeix una gran xarxa de punts de recàrrega. A Catalunya n’hi ha més de 400 i en tot l’Estat espanyol gairebé 2.000. A més molt d’ells son de càrrega ràpida, el que ens permet recarregar el cotxe en uns 20 minuts.

Trobar i fer ús d’aquests punts de recàrrega és molt fàcil gràcies a varies eines disponibles al mercat. Volem començar parlant-vos del web i l’aplicació electromaps que conté un dels mapes més actualitzats de punts de recàrrega al nostre continent. També destacar les aplicacions mòbils chargemaps, Open Charge Map, Plug Surfing i IBIL en la què podràs trobar tots els punts de recàrrega públics d’IBIL.

En aquest sentit, les marques també posen a disposició dels seus clients les seves pròpies eines. El grup Renault dota els seus vehicles elèctrics amb dos sistemes molt pràctics: El Z.E. Trip localitza al mapa tots els punts accessibles en els principals països europeus. S’accedeix a través del sistema R-Link on se’ns indica la disponibilitat i compatibilitat amb ZE d’aquests punts i l’itinerari per arribar-hi. Es troba disponible per a tots els clients europeus del ZOE des de setembre del 2016. A més, el Z.E. Pass facilita la recàrrega de ZOE per a qualsevol que sigui l’operador del punt. Permet identificar i comparar tarifes en cada un d’ells i fer el pagament mitjançant el mòbil.

Nissan posa a disposició dels seus usuaris un mapa cada cop més nodrit de punts de recàrrega. Actualment existeixen més de 2.300 carregadors ràpids de Nissan repartits per Europa, i cada vegada s’incorporen més empreses i organismes per ajudar a estendre la xarxa. Per al 2020 s’espera que n’hi hagi ja 5.500. Per recarregar ràpidament el teu vehicle trigues el mateix que seure a taula per menjar. La teva vida no canviarà en aquest sentit.

Per la seva banda, Renault, Volkswagen i BMW estan preparant l’ambiciós pla Ultra-E que pretén crear una extensa xarxa amb una bona densitat de carregadors ultra ràpids per tot el territori europeu. Parlem d’un sistema amb cables especialment refrigerats (HUBER + Suhner) que arriben a controlar més de 400 kW i 400 ampers en el cas de turismes, i de fins a 630 ampers quan a vehicles industrials. La Unió Europea ajuda amb la meitat dels fons per arrancar aquesta iniciativa.

Havent desmuntat els dos motius principals pels quals molts ciutadans no acaben de decidir-se per un cotxe elèctric, és evident que els pretextos i excuses per seguir contaminant l’aire de les nostres ciutats es van acabant. Tan sols és qüestió de temps que la majoria canviï d’opinió i on ara veiem preus massa cars, descobrirem una possibilitat d’estalvi. I la pretesa ‘ansietat per autonomia’ esdevindrà salut per un aire molt més net.

Close Menu