Consells definitius per a comprar un cotxe elèctric
El Automobile Barcelona anuncia numerosas novedades en vehículos 100% electrificados

Consells definitius per a comprar un cotxe elèctric

L’Automobile Barcelona anuncia nombroses novetats en vehicles 100% electrificats 


De l’11 al 19 de maig se celebrarà el centenari del Automobile Barcelona, el Saló Internacional de l’Automòbil, i la Ciutat Comtal es convertirà, de nou, en la capital mundial del motor. El certamen ja ha avisat que la cita serà “històrica”, doncs presentarà al món les últimes innovacions en mobilitat sostenible que marcaran el camí -cada vegada més sòlid- cap al vehicle Zero Emissions amb més probabilitats d’aconseguir l’or: el cotxe 100% elèctric. L’elegit per a liderar l’automoció ecològica del segle XXI.

Uns 220 milions de vehicles elèctrics el 2030

Des que l’empresari escocès Robert Anderson va desenvolupar, en algun moment entre 1832 i 1837, el que seria el primer vehicle elèctric de bateria de la història, ha plogut moltíssim. L’Agència Internacional de l’Energia apunta que el nombre d’automòbils elèctrics i híbrids endollables en el món van sobrepassar els tres milions d’unitats el 2017, amb un creixement del 54% respecte a l’any anterior. Aquesta institució també augura que, el 2030, els vehicles totalment electrificats podrien arribar als 220 milions a nivell internacional. 

“Aquests automòbils ofereixen, sens dubte, avantatges innegables, com l’absència d’emissions, una sonoritat molt baixa i una suavitat de funcionament i confort de marxa impecables”, sosté Marcos Baeza, redactor d’El País Motor. Tal com es presenta, doncs, el futur de l’automoció, adquirir un cotxe elèctric sembla ser l’opció més recomanable. Per a això, aquesta important inversió -el preu d’aquests vehicles és encara bastant elevat- requereix acostar la lupa als següents detalls:

Autonomia i consum

Tots els grans fabricants ja han llançat al mercat els seus vehicles elèctrics per a competir en aquest mercat, així que l’oferta és molt àmplia, amb diferents preus i graus d’autonomia segons els usos i necessitats del consumidor. “En tot cas, la veritat és que, si bé cada vegada és més senzill trobar vehicles amb autonomies bastant àmplies, els cotxes elèctrics estan encara concebuts per a entorns urbans i els seus voltants”, assegura Xavier Pérez, director editorial de Motor Zeta.

Respecte al consum, els motors elèctrics són molt més eficients que els de combustió. Segons una anàlisi realitzada per la web xataca.com, recórrer 100 km costa 1,30 € enfront dels 6,50 € (cinc vegades més) que suposen la mateixa distància amb un vehicle de gasolina. Si un disposa d’un carregador a casa, la càrrega necessària per a realitzar uns 100 km costaria al voltant d’un euro i unes quatre hores. En cas de necessitar parar a una electrolinera, aquests 100 km costarien entorn dels cinc euros i el temps de càrrega pot arribar a ser fins a 33 vegades més ràpid, ja que els kWh són molt superiors. 

“Compte amb l’autonomia disponible. Aquesta és molt sensible a l’estil de conducció, al tipus de via i a la climatologia. Al contrari que els cotxes ‘tradicionals’, els elèctrics gasten menys en ciutat i més en autopista. I si fa molt fred o calor, més del mateix, ja que connectar l’aire condicionat o la calefacció provoca una mossegada considerable a l’energia disponible: cau, de mitjana, entorn d’un 10%”, especifica Marcos Baeza.

Finalment, cal subratllar en aquest apartat els patrons d’homologació del consum. Baeza ens ho explica: “El NEDC s’ha utilitzat fins l’any passat i, parlant de models elèctrics, es relaciona amb unes xifres d’autonomia poc realistes: si el cotxe anuncia 500 km, el més probable és que l’ús real no passi de 300 km. El nou cicle, el WLTP, és més creïble, encara que també tendeix a declarar un rang d’ús superior al real: si diu que el vehicle pot recórrer fins a 500 km, ho farà uns 400”.

Xarxa de càrrega


Aquest és el factor més decisiu a valorar si volem adquirir un cotxe elèctric. De fet, els dubtes més generalitzats fan referència al nombre de punts de recàrrega pública -en concret, la ràpida- en cas de no disposar d’un punt de recàrrega propi. Avui es poden trobar punts de càrrega en el centre de les ciutats, en alguns centres comercials o en hotels, encara que continuen sent escassos. Amb tot, el desplegament d’infraestructures de recàrrega és cada vegada major, perquè permet recuperar el 80% d’autonomia de la bateria en 15 o 20 minuts. Les principals elèctriques, com Iberdrola o Endesa, han promès instal·lar un gran nombre de punts de càrrega en les principals carreteres, autopistes o autovies, amb una estació de recàrrega ràpida almenys cada 100 km.

Bateria


A l’hora de triar model, és necessari tenir en compte la bateria, ja que quanta més capacitat tingui aquesta, el vehicle disposarà de més autonomia, encara que necessitarà més temps de recàrrega. Xavier Pérez comenta: “L’oferta va des dels 16 kWh dels cotxes més petits -aquells que tenen una autonomia que ronda els 150 km- fins als 100 kWh dels automòbils amb uns 500 km d’autonomia. Un vehicle al voltant de 40 kWh sol tenir una autonomia d’uns 300 km”.

Carregadors o connectors


La potència de l’endoll i la capacitat de la bateria determinaran el temps que triguem a recarregar el cotxe. En general, “tots els automòbils elèctrics vénen amb un cable en l’extrem del qual es troba un endoll de tipus Schuko -com el de qualsevol electrodomèstic-, que seria el de recàrrega lenta. Però, si parlem d’una càrrega ràpida -la que es realitza fora de casa- les opcions s’amplien: trobem els carregadors CHAdeMO, habitualment en els cotxes japonesos, i el Mennekes i el seu derivat, el Combo CSS, en els europeus. Tots ells suporten el corrent continu i potències elevades”, detalla Xavier Pérez.

Ajudes i subvencions


Els fabricants ofereixen diferents tipus d’ajudes per a instal·lar punts de recàrrega en el domicili del comprador, tant en cases com en blocs de pisos, gràcies a acords amb les companyies elèctriques. A més, el passat 19 de febrer, el Govern va posar en marxa el pla MOVES, amb un pressupost de 45 milions d’euros, per a fer més accessible la compra d’un cotxe elèctric i lluitar per una mobilitat eficient i sostenible. Segons aquest programa, aquells particulars que decideixin comprar un vehicle d’aquest tipus podran beneficiar-se d’una ajuda de fins a 5.000 €, així com d’almenys 1.000 € addicionals per part dels fabricants o punts de venda. 

En definitiva, tot indica que l’era dels combustibles fòssils, almenys en el sector automobilístic, té una data de caducitat. Mentrestant, estem veient a les energies netes posar una pica a Flandes de la mà, especialment, del cotxe elèctric i de les transformacions tecnològiques de gran magnitud que han contribuït al seu desenvolupament. No obstant això, hem vist que a l’hora d’adquirir un vehicle 100% electrificat, són diversos els paràmetres que entren en joc, molt diferents d’aquells als quals estàvem acostumats.

Close Menu