Buscant taller per al meu cotxe elèctric
¿Están los talleres preparados para el coche eléctrico?

Buscant taller per al meu cotxe elèctric

L’augment de vendes en el sector del cotxe elèctric ens porta a fer-nos moltes preguntes. Com per exemple, Reparar un cotxe elèctric és més barat o més car? Hauré de visitar més el taller o menys? Estan els tallers adaptats al canvi? Com ha de ser un taller de cotxes elèctrics? Estan els mecànics formats per atendre aquesta demanda?

I per respondre a totes aquestes qüestions ens hem posat en contacte amb el Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona que agrupa un total de 2.749 centres de treball a la ciutat. 

Per començar s’ha de tenir clar que el cotxe elèctric i el tradicional tenen elements mecànics comuns, com són els amortidors, les pastilles de fre, la direcció o els pneumàtics. Això no canvia. El que sí canvia és el motor. El de combustió porta oli, bugies, cilindres, pistons, culates, càrters i altres elements necessaris com l’embragatge, les corretges, els filtres o les caixes de canvi. Peces sotmeses a moviment, vibracions i frecs que requereixen manteniment periòdic.

Els vehicles elèctrics tenen quatre elements bàsics, que gairebé no necessiten manteniment, la bateria, l’inversor, el rectificador i el regulador.

¿Estan els tallers preparats per reparar els cotxes elèctrics?

El secretari general del Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona, Ramon Casas, ens diu que tenint en compte que els components del sistema de propulsió elèctrica, per la seva novetat, actualment requereixen poques intervencions, els tallers estan preparats per donar servei a la resta d’elements del vehicle que al final no difereixen dels de combustió interna. 

De cara al futur hi ha una nova oferta de serveis de reparació sobre els components elèctrics on els tallers necessitaran accedir a la informació tècnica del fabricant i formar-se específicament en el funcionament d’aquests elements.

¿Com  s’adaptaran els tallers al futur elèctric?

Bàsicament l’adaptació dependrà de la formació en la seguretat de cara a la manipulació d’aquests  vehicles i la identificació dels seus components per evitar riscos. La UE obliga als fabricants a què posin a disposició de tots els tallers independents tota la informació tècnica dels vehicles per garantir el dret a la lliure elecció del consumidor a escollir el seu mecànic.

En definitiva, els tallers han d’adaptar-se a l’electrificació del sector automobilístic, per la qual cosa han de començar amb la instal·lació de diferents punts de càrrega distribuïts pel taller, bàsic per poder treballar amb ells.  Han de tenir diferents espais que proporcionin totes les eines específiques que es necessiten per aquests vehicles i han de tenir mecànics ben formats per dur a terme totes aquestes tasques. 

¿És veritat que el cotxe elèctric ha de passar menys per al taller?

Tot dependrà dels quilòmetres recorreguts. És convenint, i així ho estableixen la majoria dels fabricants, fer una revisió anual. També és cert que, en el cas dels cotxes elèctrics purs, poden disminuir el seu pas per al taller però sempre s’haurà de fer el necessari manteniment preventiu que ajudarà a allargar la vida útil dels seus components. Segons Ramon Casas, Secretari General del Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona, tots els vehicles haurien de ser revisats un cop l’any.

Cal ser conscient de la necessitat de fer aquests manteniments per  una qüestió de seguretat per a nosaltres mateixos i per a la resta d’usuaris de la via pública i no veure-ho com una despesa innecessària. 

¿Quant costa una reparació del cotxe elèctric?

La paradoxa és que els cotxes elèctrics tenen més tecnologia (comparats amb els cotxes de combustió) però a la vegada són més simples.

L’elèctric té un 60% menys de components que qualsevol altre cotxe de combustió, el seu motor és més petit i lleuger, i el seu manteniment, per tant, és més senzill.

Els tallers diagnostiquen, avaluen i reparen.

El focus està en els pneumàtics, el filtre de partícules i els frens que són els recanvis més recurrents en tots els vehicles. Pel cas específic de les bateries, dependrà del fabricant o del tipus de contracte que s’especifiqui amb la marca. En el cas de Renault, ofereix un renting sobre les seves bateries, fet que abarateix el cost inicial del vehicle. No obstant això, tenen molt poc manteniment anual més enllà d’intentar allargar la seva vida útil fent bé els cicles de càrrega i descàrrega en funció de la seva autonomia.

Els pneumàtics s’hauran de canviar en funció del desgast provocat pels quilòmetres i els ajustos de la pressió. S’ha de revisar com a mínim un cop cada dues setmanes. El filtre de partícules o antipol·len s’ha de canviar un cop l’any. Els frens es gasten molt menys, ja que els cotxes elèctrics disposen de la frenada regenerativa que actua com a fre motor, per tant, el canvi de pastilles s’allargarà en el temps. El líquid de frens als 50.000 quilòmetres.

¿Les averies més freqüents?

A banda del desgast, que ja hem comentat, les avaries més freqüents que han de reparar els tallers es centren en errades humanes. Basats en la novetat dels endolls i cables elèctrics. Quan el comercial t’expliqui el funcionament, no et dediquis a jugar amb la pantalla,  estigues atent a aquest punt.

Si ja has decidit fer el pas cap a la mobilitat sostenible, no dubtis en consultar la nostra pàgina d’ajudes i subvencions

Close Menu