A partir de 2020, estarà prohibit entrar a Barcelona amb un vehicle contaminant
Barcelona_contaminación_etiuquetas ambientales

A partir de 2020, estarà prohibit entrar a Barcelona amb un vehicle contaminant

Ja fa temps que Barcelona es prepara per la gran batalla contra la contaminació de l’aire. L’objectiu a llarg termini és que cada cop circulin menys vehicles i els que ho facin siguin nets. Per això s’han aprovat un seguit de mesures que s’aniran implementant progressivament i que van començar l’1 de desembre de 2017, quan va entrar en vigor la prohibició de circular per l’àrea metropolitana (això és, l’espai entre la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral ambdós incloses) i 40 municipis al voltant de Barcelona, amb un vehicle contaminant.

Els vehicles contaminants

Són aquells que no tenen cap etiqueta distintiva, és a dir, els cotxes de gasolina d’abans del 2000, els dièsel d’abans del 2006, les furgonetes o vehicles de 8 places o més d’abans del 2014 o aquesta tipologia en la versió gasolina, d’abans del 2006. De moment només seran vetats el dia que es decreti una alerta per contaminació però la idea és que la prohibició sigui permanent a partir del 2020, una data molt propera. A més de l’etiquetatge, que explicarem a continuació, també es veten, des del desembre de 2017, a tots els cotxes de més de vint anys en general, els dies d’episodi ambiental i a partir de l’1 de gener de 2019, als vehicles de més de vint anys de dilluns a divendres sense que hagi d’haver-hi un episodi ambiental. És a dir, tot i que ara podem tenir una etiqueta “B” i circular sense problemes amb el nostre cotxe de gasolina de 2001, per exemple, aquest “privilegi” durarà pocs anys. Pel que fa a les motocicletes i ciclomotors, també hi ha hagut restriccions a partir del desembre de 2018, no poden circular en dies d’episodi ambiental les que no tinguin etiqueta, això és les anteriors a Euro 2 en general les matriculades abans del 2003.

Matriculacions a Espanya

Hi ha 31 milions de matriculacions a Espanya i 26,4 ja han sigut classificats. És cert que no a tots els ha arribat l’etiqueta i de totes maneres, tot i que és recomanable enganxar-se-la a l’extrem dret del vidre frontal, no és obligatori, ja que la comprovació es farà a través de lectors de matrícules. Amb aquesta classificació es creu que no només s’impedirà la circulació dels vehicles més contaminants sinó que s’incentivarà l’ús de vehicles verds o el transport públic. A més en aquest sentit, aquests distintius serviran de base per executar les polítiques i les mesures que les diferents administracions, a escala local i autonòmica, decideixin en el marc de les seves competències en matèria de qualitat de l’aire, com per exemple, augmentar el preu de les àrees blaves per vehicles contaminants o un impost de circulació més alt. En tot cas la classificació és la següent i s’haurà de tenir en compte si no volem que ens caigui una multa:

Zero emissions (etiqueta blava)

Vehicles elèctrics de bateria (BEV), vehicle elèctric d’autonomia estesa (REEV), vehicle elèctric híbrid endollable (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila combustible. Lliure Circulació.

ECO (etiqueta verda i blava)

Vehicles híbrids no endollables (HEV), vehicles propulsats per gas natural, vehicles propulsats per gas natural (GNC i GNL) o gas natural liquat de petroli (GLP). Lliure Circulació.

C (etiqueta verda)

Turismes i furgonetes lleugeres matriculades a partir del gener del 2006 i dièsel a partir del 2014. Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, matriculats a partir del 2014. Els de gasolina han de complir la norma Euro 4,5 i 6, i en dièsel, l’Euro 6. Lliure Circulació.

B (etiqueta groga)

Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades a partir del gener del 2000 i de dièsel a partir del gener del 2006. Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies tant de gasolina com de dièsel matriculats a partir del 2005. Lliure Circulació. (Fins que els vehicles no tinguin 20 anys, llavors seran subjectes a les restriccions explicades més a dalt)

Sense distintiu: vehicle contaminant

Tots els vehicles que no compleixen els requisits ambientals no rebran cap etiqueta de la DGT. No poden circular en els dies d’alarma ambiental i a partir del 2020, no podran circular mai a la Barcelona (De la Ronda de Dalt a la Litoral) ni a l’Ambit-40- 40 municipis a prop de Barcelona, que podreu trobar al final d’aquest article.

Uns 3,1 milions de vehicles matriculats a Catalunya (58,7%) no tenen etiqueta perquè contaminen massa. Aproximadament, 2,2 milions pertanyen a la demarcació de Barcelona, 570.000 a la ciutat de Barcelona. El missatge doncs és clar; les restriccions seran cada dia més fortes i la millor manera d’assegurar-se poder circular per tot arreu sense problemes és adquirir un vehicle amb el qual puguem obtenir les etiquetes blava i verda així com augmentar l’ús de transport públic sobretot dins de les ciutats i rodalies; les empreses de transport treballen conjuntament amb les administracions per augmentar i fer més eficients els serveis.

Close Menu